domingo, 10 de enero de 2010

Crisi de la indústria musical

Introducció


Molt poques industries han patit una evolució tan gran en tan poc temps. La indústria discogràfica veu com es va desfent el seu actual model de negoci ja antiquat per a molts usuaris.

Ara dins la nova era de l’evolució dels sistemes de reproducció i els suports la industria musical ha entrat en una crisi les principals causes de la qual són la pirateria i la migració del suport tradicional(vinils, cassette, cd,etc.) al digital.

A més a més cal afegir Internet ja que gràcies a l‘evolució d’aquesta tecnologia podem parlar ara de la veritable evolució del consum musical. Per entendre el veritable impacte dels sistemes P2P(peer to peer), base d’aquesta anomenada evolució i explicats a fons més endavant, s’ha de retrocedir als orígens de la indústria musical. Abans per poder escoltar una obra s’estava lligat al moment de la seva interpretació i els artistes havien de participar-ne davant d’una audiència que pagava per a disfrutar la música. Era un sistema simple fins que va aparéixer la possibilitat d’emmagatzemar el so en un suport tangible: el gramòfon. Aquest invent va ser el que va fer possible l’origen de la indústria musical tal i com la coneixem. A partir d’aquest moment l’evolució de suports ha estat cada cop més ràpida i perfeccionada i les productores han arribat a obtenir grans beneficis gràcies a la seva explotació.

El problema ha arribat amb la nova evolució tecnològica: el fenomen digital. Ara l’estructura bàsica de negoci d’aquesta indústria trontolla i la única solució possible per evitar-ne la desaparició és que aquesta s’adapti a les noves formes d’explotació i als gustos dels consumidors.

Gran part dels problemes que arrosseguen les indústries musicals és que ha canviat la forma de consumir el seu producte, el client vol poder escoltar la seva música preferida a casa i a l’oficina, però també a la biblioteca o al metro i això porta implícit el canvi d’aquesta industria en totes les seves fases: creació, producció, distribució i vendes.



Fonts

Duran Jaume, Sánchez Lydia “Indústrias de la comunicación audiovisual”

Alberich Jordi, Roig Antoni “Comunicación audiovisual digital: nuevos medios, nuevos usos, nuevas formas” Barcelona, Editorial UOC, 2005.

Charles W. Lamb,Jr. Joseph F.Hair “Fundamentos del marketing” Editorial Thomson, 2002.

APPLE INC. (2006). Apple company information 2006. Apple Inc. www.apple.com


NAPSTER Inc. (2006). Napster company information 2006. Napster Inc. http://www.napster.com


http://reefviews.com/reefviews1/ropien1.htm

http://web.mit.edu/condry/Public/icc/EnsayoMusica07.pdf

http://www.recbib.es/blog/ensayo-sobre-la-pirateria

http://profesores.ie.edu/enrique_dans/download/musica-pca.pdf

http://www.blawyer.org/2009/02/08/el-hara-kiri-de-la-industria-musical/

http://www.abc.es/20091210/valencia-valencia/europa-habra-ninguna-escuela-20091210.html

http://catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/documentos/lad/barria_k_e/capitulo1.pdf

http://www.mundomarketing.cl/index.php?option=com_content&view=article&id=878:industria-musical-reinventarse-o-morir&catid=34:marketing-y-tendencias&Itemid=56

http://lahaine.org/musica/crisis_causas.htm

http://es.wikipedia.org/wiki/Spotify

www.spotify.com


No hay comentarios:

Publicar un comentario